Mabna.co
سه شنبه 13 آذر 1403
امروز
جستجو در مبنا

انقلاب اطلاعات در سال 2000 و ناتواني سيستم هاي MRPII موجود در يكپارچه سازي سيستم جامع در سازمان ها، منجر به توسعه سيستم هاي ERP و ايجاد راه حل هاي در قالب بسته هاي نرم‌افزاري شد.

سيستم هاي ERP نتيجه تحول سيستم هاي برنامه ريزي نيازمندي هاي مواد (MRP) و سپس برنامه ريزي منابع توليد MRPII است. گروه گارتنر لغت ERP را براي سيستم هايي كه در دهه 1990 توسه داده اند، به كار گرفت. نسل جديد سيستم هاي MRPII مفهومي براي يكپارچه سازي عوامل توليد را ارايه نمود كه در قالب نرم افزارهاي ERP، از يك سو سيستم هاي قبلي را با افزودن ساير عوامل نظير منابع انساني، عوامل توليد و غيره، توسعه داده و از سوي ديگر با مديريت بانك هاي اطلاعاتي رابطه اي، تبادلات كاربران به صورت گرافيكي و معماري اطلاعات و فناوري Client/Server سيستم جامع مديريت منابع سازمان را عرضه مي دارد.

سيستم برنامه ريزي سازمان، يك بسته نرم افرازي قابل تنظيم و براساس استانداردهاي جهاني است كه هدف آن يكپارچگي اطلاعات و جريان اطلاعات بين تمامي بخش هاي سازمان از جمله مالي، حسابداري، منابع انساني، زنجيره عرضه و مديريت مشتريان با رويكرد مشتري گرايي و پاسخ به بازار مي باشد.

در ERP كليه برنامه هاي كاربردي سازمان به صورت يك برنامه نرم افزاري يكپارچه بر روي يك پايگاه داده به گونه اي عمل مي كنند كه كليه بخش ها بتوانند به سادگي اطلاعات خود را به اشتراك گذارده و با يكديگر ارتباط برقرار كنند. اين يكپارچه سازي، در صورت تحقق، بازگشت سرمايه عظيمي را براي سازمان به ارمغان خواهد آورد.

سيستم هاي ERP كه در دهه 90 توليد و توسعه يافته اند به صورت يكپارچه و يك جا ارايه مي شده است و سازمان ها مي بايستي كليه ماجول ها را راه اندازي نمايند. رويكرد فعلي در ERP به گونه اي است كه سازمان ها مي توانند بخشي از ماجول هاي ERP از قبيل مالي و يا منابع انساني را خريداري، نصب و راه اندازي نمايند و توسعه ساير ماجول ها را به زمان ديگري موكول نمايند.

سيستم برنامه ريزي منابع سازمان، ابزار نويني است كه رفع ناهماهنگي ياد شده را با تاكيد بر بهبود فرايندهاي سازمان و تصميم گيري صحيح تر و آسانتر مديران، هدف قرار داده است. به بيان ديگر:

ERP يك راه حل سيستمي مبتني بر فناوري اطلاعات است كه به منظور ارتقاي مديريت فرايند و عمليات سازماني منابع سازمان را به وسيله يك سيستم به هم پيوسته، با سرعت، دقت و كيفيت بالا در كنترل مديران سطوح مختلف سازمان قرار مي دهد.

ERP شامل سيستم هاي مبتني بر كامپيوتر مي باشد كه براي فرايندهاي يك سازمان طراحي شده و برنامه ريزي، توليد و پاسخگويي به مشتريان را يكپارچه مي سازد. ERP دو مزيت عمده ارايه مي كند كه در سيستم هاي سازماني غيريكپارچه وجود ندارند:

  • يك نگرش يكپارچه سازماني از كسب و كار كه در برگيرنده تمام فعاليت ها (وظايف سازماني) و بخش ها است.
  • يك پايگاه داده اي براي سازمان است كه تمام فعاليت هاي كسب و كار در آن: وارد، ضبط، پردازش، نظارت و گزارش مي شوند.



اين نگرش يكپارچه مستلزم گسترش همكاري و هماهنگي بين بخش هاي مختلف بوده و سازمان را در رسيدن به اهداف خود و ارتقاي قابليت پاسخگويي، توانا مي سازد.

در ERP، كليه سيستم ها را به سه سطح مي توان تفكيك نمود كه عبارتند از:

سطح 1: سيستم هاي عملياتي

سطح 2: سيستم هاي تاکتيکي

سطح 3: سيستم هاي استراتژيکي

سطح عملياتي شامل مجموعه اي از داده هاي حقيقي مي باشد. سطح تاکتيکي توسط مديريت مياني براي تحليل و ارزيابي داده ها به کار برده مي شود. سطح استراتژيک، اطلاعات تجميعي را براي مديريت ارشد جهت پشتيباني از تصميمات فراهم مي نمايد.

شکل (1) فعل و انفعالات امکان پذير عملكرد محيطي اجزاي ERP را نشان مي دهد. عملكرد محيطي، هر سه سطح را در ERP به نمايش مي گذارد.
شكل (1): يکپارچگي اطلاعات محيطي در سيستم ERP

شكل (1): يکپارچگي اطلاعات محيطي در سيستم ERP


با توجه به ادعاهاي بسياري از شركت ها درخصوص امكان ارايه ERP، اين نكته كه به چه سيستم هايي در واقع ERP اطلاق مي گردد و يا به عبارت ساده چه سيستم هاي نرم افزاري مي توانند در رده هاي ERP دسته بندي گردند، موضوعي بسيار پر اهميت مي باشد كه در جدول زير اين ويژگي ها همراه با ضرايب وزني آنها ذكر شده است.

# عنوان وزن توصیف
1 يكپارچگي پايگاه داده 3 همه ماجولها از پايگاه داده به صورت يكپارچه استفاده مي نمايند
2 يكپارچگي نرم افزار 2 نه تنها هر يك از ماجولها با پايگاه اطلاعاتي مشتركي ارتباط دارند، بلكه با ساير ماجولها نيز مستقيم مرتبط هستند
3 تجارب معتبر و موفق 4 اين كه اين نرم افزار براي فرايندها و گردش اطلاعات در يك صنعت خاص پيكربندي و بهينه شده باشد و در آن صنعت، تجارب گردش اطلاعات، آزموده شده و باعث ارتقاء كيفي سازمان شده باشد
4 فرآيند گرايي 2 استاندارد WFMSو امكان تعريف، كنترل و پايش و مديريت فرآيندها در سطح كليه ماجولها
5 جامعيت و امكان برنامه ريزي كليه منابع سازمان 5 مهمترين نقطه افتراق سيستمهاي متداول با ERPها، در امكان برنامه ريزي و پيشبيني جامع منابع است