فعاليتهاي حوزه نظارت در مرحله استقرار محصول نرم افزاري
عموماً مديران پروژههاي فناوري اطلاعات در سمت پيمانكار يا تأمين كننده بدليل تخصص در امور فني بيشتر به مسائل فني پروژه ميپردازند و برخي از موارد مديريتي پروژه مانند مديريت ريسك را به عنوان فعاليتهاي اضافي تلقي ميكنند و كمتر به آنها ميپردازند. در نقطه مقابل، كارفرما نيز ميتواند بدليل نداشتن تخصص كافي در امور فناوري اطلاعات، امكان تصميمگيري مناسب و ارتباطات لازم با ساير ذينفعان پروژه را نداشته باشد. چنانچه اين دو عامل فوق مديريت نگردند، پروژه در مسير شكست قرار خواهد گرفت.
در اين بين ناظر پروژه نقش كليدي به منظور جبران و تكميل اين ارتباطات و نيز كمك به كارفرما و پيمانكار و قراردادن پروژه در مسير صحيح را به عهده خواهد داشت. ناظر پروژه بايستي حداقل موارد زير را داشته باشد:
- توان تخصصي و سابقه مناسب در مديريت پروژههاي فناوري اطلاعات
- توان تخصصي و سابقه مناسب در پروژههاي فناوري اطلاعات
مفهوم نظارت بر پروژه عبارت از ثبت كليه رويدادهاي مهم در روند مديريت و انجام پروژه همزمان با اجراي پروژه است. همچنين هدف از كنترل پروژه اصلاح وروديهاي اجراي پروژه به منظور رعايت معيارهاي اصلي در موفقيت پروژه است و شامل چهار مورد زير است:
- اندازهگيري پيشرفت پروژه
- تعيين ميزان انحراف پروژه
- تحليل انحرافات پروژه
- طراحي اقدامات اصلاحي
در موارد ذكر شده فوق مشاور و ناظر ميتوانند نقش اساسي خود را در جهت تعريف درست نيازمنديها و انتخاب صحيح و همچنين كمك به اجراي موفقيت آميز پروژه ايفا نمايند. بنابراين سازمانهاي متقاضي استفاده از خدمات فناوري اطلاعات لازم است كه در انتخاب مشاور و ناظر، دقت كافي را مبذول نمايند.